Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 19 April 2010

Diari - Bengkel Pemurniaan Laporan Akhir Penyelidikan / Analisa Kes Murtad di Negeri Selangor

Salam semua,

Hujung minggu ini , Sabtu 17hb April 2010 sehingga 18hb April 2010, saya terlibat dengan bengkel pemurniaan laporan akhir projek analisa kes-kes murtad di Negeri Selangor. Bengkel selama dua hari tersebut diadakan di Hotel Quality, Shah Alam. Sebenarnya projek ini telah bermula sejak tahun 2008 dan selesai pada tahun 2009.Cuma laporan projek belum dikemukakan sepenuhnya kepada MAIS. Antara lain, projek penyelidikan ini telah mengenalpasti punca permasalahan murtad di negeri Selangor dan mencadangkan tindakan yang perlu diambil oleh agensi-agensi yang berkaitan.

Bengkel ini dihadiri oleh anggota pasukan penyelidik yang dilantik oleh MAIS terdiri daripada pensyarah UiTM, PM Dr Mohamad Azam Mohd Adil (Ketua Penyelidik), pensyarah UIAM (Prof Datin Paduka Dr zaleha Kamaruddin, Pen Prof Dr Fauziah, dan pegawai MAIS iaitu saya dan Ustaz Juraish (bekas Pegawai Syariah MAIS). Shakirah, penolong pegawai di Bahagian saya turut dilantik sebagai Research Assistant. Sebenarnya, terdapat beberapa pensyarah UIAM dan UiTM yang turut terlibat, tetapi tidak dapat menyertai bengkel kerana kurang sihat dan ada komitmen lain.

Bengkel bermula seawal jam 10 pagi. Kami berhenti rehat pada jam 1.30 tengahari untuk makan dan solat. Kemudian kami menyambung semula bengkel pada jam2.30 petang sehingga jam 6 petang. Kemudian kami berhenti rehat dan masuk semula ke bilik bengkel pada jam 9.30 malam. Terharu melihat komitmen yang ditunjukkan oleh lain-lain anggota penyelidik yang hadir. Masing-masing bersungguh-sungguh nak menyiapkan laporan akhir, sanggup menahan rasa mengantuk sampai jam 1.30 pagi! Saya memang dah tersengguk-sengguk sebab terlalu mengantuk, tapi sebab tengok yang lain masih bersemangat, saya cuba bertahan jugak.

“Hanis dah senyap jer ni..” usik Dr Fauziah apabila saya tidak menunjukkan sebarang respond bila ditanya.

Hehehehe.... Maaf Doc.. dah sampai London.. hehehe..

Alhamdulillah.. akhirnya, siap juga laporan akhir penyelidikan kami pada jam 1.30pagi. Mata masing-masing dah kuyu. Kami bersalaman dan pulang ke bilik masing-masing. Nasib baik saya dah solat Isyak, jadi masuk bilik terus aje landing atas katil dan tidur...Allah.. Letihnya.. Seharian berfikir..Semuanya untuk selamatkan akidah umat Islam. Mudah-mudahan usaha kami yang sedikit ini dapat membantu menyelesaikan krisis ini yang berlaku di Selangor, khususnya dan di negeri-negeri lain juga. Amin.

Saya dan Prof Datin Paduka Zaleha Kamaruddin. Dulu Dekan Kuliyyah of Laws UIAM. Sekarang Timbalan Pengarah IKIM. Seronok bekerja dengan beliau. Tak lokek ilmu dan sangat humble. Dia bahasakan dirinya "Kak Li".

Prof Madya Dr Azam Adil UiTM, ketua penyelidik untuk projek penyelidikan ini. Bertudung putih, Shakirah, Research Assistant yang dilantik.

Ustaz Juraish, dulu Pegawai Syariah MAIS, sekarang dah ada firma guaman syarie sendiri, pun turut terlibat. Masa beliau di MAIS lagi projek ni dah bermula.

Dari kiri: Pen Prof.Dr Fauziah, dulu lecturer saya masa ambil LLM di UIA, ajar subjek Usul Fiqh II, tak sangka akhirnya berjumpa semula dan boleh bekerjasama dalam projek ni. Prof Datin Paduka Dr Zaleha (TP IKIM), Saya, Ustaz Juraish.

Berbincang sampai pukul 1.30 pagi. Semuanya untuk mendapatkan hasil laporan yang terbaik.

“Berjalan, Melihat & Mentafsir”

Nurhani

Quality Hotel

Shah Alam

Tiada ulasan: