Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 20 April 2010

Diari - Taqwa

Dinner malam ini..
Salam semua,

Seawal jam 7.45 saya dah sampai di pejabat. Sudah ada tiga orang kakitangan Bahagian yang dah sampai. Saya masuk dan terus menghidupkan komputer. Sempat saya melihat email-email yang berlambak di dalam Inbox Yahoo saya. Antaranya laporan-laporan dan kertas-kertas kerja dan notification Facebook.

Jam 8.35 pagi, saya bergegas ke lobi untuk ke JAKIM dan Jabatan Peguam Negara. Saya pergi bersama Rasyid. Jam 9.05 kami dah sampai di Blok D7, Parcel D, Putrajaya yang menempatkan blok pentadbiran JAKIM. Saya bertemu dengan Cik Taqwa, di Bahagian Penyelidikan JAKIM. Pertama kali mendengar namanya, saya bertanya sahabat saya, Fadhlina yang mengenalkan saya dengannya;

“Dia lelaki ke perempuan Fadh?”
“Ish! Kau ni.. Perempuan laaa..” kata Fadhlina.
“Nama dia memang Taqwa?” tanya saya lagi, tak percaya.
“Iye laaa.. Orangnya pun bertaqwa,” katanya sambil bergurau.

Pertama kali saya berjumpa dengan Taqwa, memang wajah ayunya penuh dengan keikhlasan. “Subhanallah! Cantiknya..” Puji saya dalam hati.. Dan dia bersungguh-sungguh membantu kami mendapatkan info yang kami perlukan. Alhamdulillah.. Terasa dipermudah urusan saya untuk menyediakan kertas kerja untuk dibawa mengadap Tuanku petang ini. Saya betul-betul bersyukur dipertemukan dengan Taqwa. Semoga dia digolongkan di dalam golongan orang-orang yang bertaqwa.

Semasa kami sedang berbincang, Dato’ Azib menghubungi saya,

Saya nak mengadap petang ni. Saya nak report dan info tu jam 3 petang ni yer..” katanya, pendek.

“Insyaallah Dato’. Saya cuba,” jawab saya.

Lebih kurang setengah jam saya dan Rasyid berbincang dengan Taqwa. Selesai berbincang, saya menelefon senior saya Noor Huda yang berkhidmat sebagai Peguam Persekutuan di Jabatan Peguam Negara. Saya memaklumkan untuk singgah sebentar di pejabatnya untuk mendapatkan sesalinan naskhah Undang-Undang Tubuh Negeri Pahang. Lebih kurang setengah jam juga masa yang saya habiskan sementara menunggu naskhah tersebut difotostat. Sambil menunggu, kami berdua berbincang mengenai isu-isu pentadbiran undang-undang Islam termasuk isu pengurusan muallaf, agihan zakat, rundingcara akidah, dll.

Selesai di JPN, kami terus sahaja pulang ke Shah Alam. Saya membahagi-bahagikan kerja dengan Rasyid supaya dapat menyiapkan kertas kerja tersebut pada masanya. Jam 2.30 petang, sewaktu saya dan Rasyid masih struggle menyiapkan paper tersebut, saya dihubungi oleh Aziah, PA Dato’ Azib. Disebabkan saya tengah struggle, Hamidah menjawab panggilan tersebut.

“Cik Hani ada? Dato’ nak jumpa, dengan paper tu,” jelas Aziah.

"Ermmm.. Dia belum siap lagi la.. Tengah struggle ni.. Dia kata bagi masa setengah jam,” Hamidah menjawab bagi pihak saya.

10 minit kemudian, Aziah menghubungi saya lagi,

“Kak. Dato’ tak boleh tunggu. Dia nak ke Concorde. Dia dah pergi,” kata Aziah.

“Haah? Aduhhh!! Penat i struggle tau nak siapkan paper ni. Dah tengah print dah ni.” saya membalas dengan nada tak puas hati.

Hmmm.. ntahla.. Akak tanya la kat Dato’ sendiri.” Cadang Aziah.

Saya menghubungi telefon bimbit Dato’, tapi tidak diangkat.

Hmmm... macam mana ni? Getus hati saya.

Sedang saya tertanya-tanya dan memutuskan untuk menghantar sendiri dokumen tersebut ke istana, Aziah menghubungi saya,

“Kak, Cik Alang (driver Dato’) nanti dia datang ambik jap lagi,” kata-katanya menggembirakan saya.

Saya menjangkakan Cik Alang tentu akan mengambil masa lebih kurang 10 minit untuk menghantar Dato’ ke Concorde dan mengambil dokumen dari saya. Jadi saya menyemak semula kertas cadangan tersebut dan membuat sedikit pindaan. Sewaktu saya ingin memprint dokumen yang baru, Aziah menghubungi saya,

“Kak, Cik Alang dah tunggu..”

“Uh! Cepatnyerr.. kak Hani ada pinda sket, ni tengah print yang baru ni..” jawab saya.

Cik Alang tak boleh lama, nanti Dato’ tunggu.. Dia nak ke istana,” jelas Aziah.

“Tunggu la jap..” pinta saya. “Tengah print ni,” tambah saya.

Dalam masa lebih kurang 1 minit, dokumen saya siap diprint.

“Alamak!! Kenapa tak tersusun pulak ni?” saya menjerit kecil. Rupa-rupanya docs yang diprint sebanyak 3 salinan perlu disusun satu demi satu muka suratnya.

“Argggghhh!!! Tensennyerr!!” luah saya.

Mujurlah ada staf saya yang terpaksa saya kerahkan untuk menyusun segera kertas kerja tersebut. Sorang susun kertas kerja, sorang fotostat lampiran2 sebanyak 3 salinan, saya susun semua salinan dan menstaplekan kepada 3 salinan.

Siappppp!!!

Saya terus menelefon Aziah.

“Yah. Dah siap docs nya ni.. Encik Rasyid turun sekarang nak bagi,” kata saya.

“Cik Alang dah pergi. Dia kata Dato’ dah tunggu kat Concorde,” jelas Aziah.

Adusss!! Lagi sekali kena tinggal? Habis? Macam ner nak bagi docs ni kat Dato?”tanya saya tak puas hati.

“Jap. Tadi rasanya Nizam nak ke istana. Akak kirim kat dia,” kata Aziah.

Saya terus menghubungi Nizam, pemandu MAIS. Alhamdulillah, memang dia nak ke istana dan belum pergi lagi. Saya cepat-cepat meminta Rasyid menyerahkan docs yang baru disediakn kepada Nizam.

Selesai saja docs tu dihantar, saya dihubungi Dato’ Azib,

“Saya dah dapat paper ni, tapi panjangnyerrrr.. Kenapa u tak buat ringkasan?” tanyanya pada saya.

“Errkk.. Dato’. Saya nak siapkan 27 mukasurat tu pun tak sempat, lagi nak buat ringkasan,” jelas saya.
“Kena la ada.. Takkan Tuanku nak kena baca semua 27 mukasurat? Buat ringkasan 1 mukasurat jer,” kata Dato’ Azib, bertenang aje aku dengar.

1 mukasurat? Biar betull!!! 27 ms nak ringkaskan jadi 1 ms jerr?? Hati aku menjerit, tapi tetap kontrol ayu.
“Dato’ nak sekarang ker?” tanya saya lagi, sambil memandang ke arah jam dinding. Hampir jam 4 pm.

“Takpelah. Esok ajer,” jawapannya membuat aku menarik nafas lega. Phewww...

Hanya selepas meletak gagang telefon, aku betul-betul rasa lega.. Alhamdulillah.. Rasa berbaloi kepayahan yang aku lalui untuk buat paper ni. Akhirnya semua kepayahan itu aku rasa manis bila semuanya dah disediakan dan dikemukakan. Alhamdulillah. Terima kasih Allah. Betul-betul terima kasih. Kerana aku rasa bantuan Allah tiba semasa aku perlukannya . Thanks Allah . Thanks sangat2.. :)

Saya menyambung menyemak fail-fail dan surat-surat yang sampai. Jam 7 pm, saya balik ke rumah, perut rasa lapar sangat. Nora potong buah-buahan sedap untuk kami kongsi makan sama-sama. Ada epal, pear dan sunkist. Sedapp!! Thanx Nora.. semoga Allah permudahkan Nora jawab soklan exam esok.. :)

“Cintai Allah, Cintai Islam”
Nurhani
Shah Alam

2 ulasan:

..nOWa.. berkata...

hihiii..alhamdulillah, soalan yang keluar memang mudah tetapi nak mengingatnya tu yang payah sikit..apapun, alhamdulillah..one more paper to go!!

Hunny berkata...

Nowa,

Go for it!
Chayyok!!