Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 20 April 2010

Diari - Cuti ke tak?

Salam semua,

Tadi saya mengambil cuti kerana nak menghabiskan masa di kampong dengan emak dan keluarga. Terasa dah lama tak jumpa keluarga. Tapi cuti pun macam tak cuti, sebab telefon tak berhenti-henti berdering. Ustaz Suhaimi menelefon,memaklumkan mengenai kematian seorang muallaf berbangsa Nepal. Nama beliau dah didaftarkan dalam Daftar Muallaf Negeri. Waris si mati yang bukan Islam menuntut jenazah si mati untuk dikebumikan di Nepal. Saya menasihatkan mereka untuk mendapatkan perintah mahkamah sekiranya negotiation dengan waris gagal. Alhamdulillah, pada sebelah petangnya saya dimaklumkan, waris bersetuju supaya si mati diurus dan dikebumikan di Malaysia secara Islam. Satu mesej daripada pegawai Syariah Bahagian saya mengesahkan perkara ini:-

“Salam Bos, kes Nepal tu,Ustaz Lee kata, family dia setuju ngan kebumi di sini so saya cadang tak perlu kita dapatkan perintah Mahkamah.”

Dato’Khusrin turut menghubungi saya bertanyakan mengenai serangan peribadi seorang Ustaz terhadap beliau di dalam blog peribadi ustaz tersebut dan tindakan yang boleh diambil terhadap Ustaz berkenaan.Saya memberikan beliau dua options iaitu di bawah undang-undang sivil dan di bawah Suruhanjaya Komunikasi. Dato’ Khusrin meminta saya membaca artikel yang ditulis di dalam blog ustaz berkenaan supaya saya dapat memberikan pandangan mengenainya.

“Kat kampong saya tak ada line la Dato’, tak leh nak view,” kata saya.

“Kampung kat ner?” Tanya Dato’ Khusrin.

“Kat Kuala Selangor,” jawab saya, jujur.

“Kat Kuala Selangor tak ada internet? Teruknya kampong tuu... Internet pun tak ada..” Dato’Khusrin melawak.

“Sabar jer lah.. Kalau Hulu Selangor, mesti kami dah dapat free internet Dato’,”saya membalas. Haahahhahaha!

Paling kelakar, bila YAD Dato’ Azib menelefon lebih kurang jam 12 tengahari, adik saya yang mengangkatnya.

“Hani tengah mandi,” jawab adik saya.

“Haaaa? Mandi kat mana?” Tanya Dato’ Azib kehairanan, sebab beliau tak tahu pun saya bercuti. Mungkin dia membayangkan saya berada di pejabat.

“Ermmm.. kat umah laaa..” jawab adik saya, penuh kejujuran.

Kebetulan saya baru siap berpakaian, dan adik saya terus menyerahkan telefon kepada saya. “Dato Azib called,” katanya.

“Asssalamualaikum Dato’,” ucap saya.

“Waalaikumsalam. Kamu cuti ke?” tanyanya.

“Ha’ ah Dato. Ujung minggu semalam saya berbengkel dengan Prof Zaleha, ni saya balik kampung jap ziarah orang tua,” jawab saya, juga penuh kejujuran.

“Ha lah! “balas Dato’menyebabkan saya tersentak.

“Alah Dato’. Mak ayah saya kan ada lagi, saya ziarah laa.. lagipun lama saya tak balik,” saya membalas.

“Kamu ni asyik cuti jer..” balasnya, tak puas hati sebab saya bercuti. (Satu hari jer kot? Itupun tak cuti sangat, sebab phone asyik bunyi..huhuhu.)

“Esok kamu ada yer?” Tanyanya lagi, nakkan pengesahan.

“Insyaallah Dato’. Saya ada esok.” Saya memberikan jaminan.

Lebih kurang jam 2.30 tengahari, satu mesej masuk ke telefon saya.

“Salam percutian.Esok petang saya ke istana. Tolong check info XXXXX saya nak sembah petang esok.” DATO’ AZIB.

Patutlah nak saya masuk esok, rupanya nak saya bantu sediakan bahan nak mengadap Tuanku esok. Hehehhee..

"Mengharap Redha Ilahi"

Nurhani

Shah Alam

2 ulasan:

Leenoh berkata...

Salam Hani.

Cuti itu hanya tidak ke pejabat...minda tetap berputar di dalam dan diluar pejabat...hehehe.

Hunny berkata...

Salam Pak Ngah,

Betul lah.. otak saya ni memang addicted dgn kerja... rasa nak bekerja aje..sebab semua masa terisi..