Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Selasa, 27 April 2010

Diari - Nak murah rezeki?


Salam semua,

Tadi, sewaktu di surau untuk solat Zohor, seorang kakitangan sepejabat bertanya dengan saya,

"Kak, apa yer nak buat untuk murah rezeki?"

"Hehehhe.. Nampak Kak hani macam murah rezeki ke? Hahah.. Ermmm.. macam-macam boleh buat.." jawab saya. "Buat baik lah! Yang penting ikhlas," jawab saya ringkas.

"Ok tak kalau saya cuma buat solat hajat dan solat dhuha aje?" tanyanya lagi.

"Ok la tu. Tapi banyak juga cara lain," jawab saya.

"Kak Hani buat apa biasanya? Tak ada ke ayat-ayat nak amal?" tanyanya lagi.

"Selalu orang kata, ayat 1000 dinar tu, ayat murah rezeki. Elok juga awak amalkan.." jawab saya.

"Ha ah yerr.. Betul jugak. Selain tu kak?" tanyanya lagi.

"Hmmm.. ntahla..pada Kak Hani, kalau kita buat 1 kebajikan, Allah akan balas 10 kali ganda. Contohnya baru ni, Kak Hani ada belanja kawan-kawan makan, lebih kurang 25 ringgit jer. Esoknya gi ofis, ada pulang orang bayar hutang RM250. Dulu pun pernah Kak Hani bagi sumbangan kat satu rumah kebajikan. After that, MAIS bagi bonus 2 bulan. Dapat 10 kali ganda dari derma yang Kak Hani bagi. Tak sangka pun. Itu ada dalam hadis. U boleh test la, dapat tak 10 kali kebaikan tu," jelas saya.

"Owh! Kena kira macam tu ke? Memang konfem ke dapat 10 kebajikan tu akak? Macam mana nak kira kebaikan tu?"tanyanya lagi.

"Kebaikan yang kita dapat tu, tak semestinya dalam bentuk wang tunai. Mungkin dalam bentuk nikmat kesihatan, kelapangan, dipermudah urusan, ketenangan hati, dll," jawab saya.

"Owhhh.. Selain tu kak?" tanyanya lagi.

"Kalau Kak Hani, biasanya, lepas solat, Kak Hani akan sujud syukur. Terima kasih kat Allah. Tak terbalas nikmatnya kat Kak Hani. Sebab time sujud lah kita paling dekat dengan Dia. Kalau ada kekuatan, biasakan bangun malam, buat solat hajat, lebih baik," jawab saya.

"Pastu, Kak Hani suka amal baca surah Fatihah banyak-banyak. Tak kisah la kat mana pun. Contohnya kalau naik tangga dari Basement ke Tingkat 10, Kak Hani sambil zikir atau baca fatihah banyak-banyak. Masa naik lif kat umah dan pejabat. Minta Allah hidayahkan jalan yang diredhai. Itu la Kak Hani amal. baru-baru ni pun, sebenarnya Kak Hani mengalami satu ujian 'kejatuhan' yang teramat lah hebat. Bukan senang nak overcome rasa sakit jatuh tu. Jadi Kak Hani sentiasa baca Fatihah. Sekali tu, kawan Kak Hani hilang kat airport, sepanjang ke KLIA kak hani baca surah tu, dan sedekahkan pada dia. Bayangkan mana nak cari dia kat KLIA yang luas tu. Tapi, Alhamdulillah, dengan rahmat Allah, Kak Hani dapat jumpa dia, walau orang lain cari tak jumpa. Time tu, memang rasa Allah tu ada dalam ni (hati). Sejak tu, Kak Hani lebih mengamal surah tu, sebab nak rasa Allah tu sentiasa ada kat hati ni, walau masa susah, walau masa senang. Bukan masa senang aje ingat Allah. Dalam Quran pun ada kata, orang-orang beriman itu, adalah yang mengingati Allah semasa susah dan senang," jelas saya panjang lebar.

"Zikir apa akak amal?" tanyanya lagi.

"Apa-apa jer dik. Yang mudah-mudah aje. Subhanallah, alhamdulillah, lailahaillallah, allahu akbar pun ok. Yang penting kita ingat dia. Satu lagi, amalkan baca surah al-waqiah, al-mulk dan as-sajadah. Itu ayah kak Hani selalu pesan, suruh hafal surah-surah ni." Jelas saya lagi.

"Selalu la akak baca surah-surah tu?" tanyanya berminat.

"Akak biasakan baca time start enjin kereta, nak panaskan enjin, baca la Quran sambil-sambil tu. Tak la buang masa," jawab saya.

"Yang penting, kita ada niat nak buat kebajikan dan memperbaiki diri. Insyaallah, Allah akan bantu dan mempermudah urusan kita. Dan satu lagi, buatlah dengan ikhlas," jawab saya mengakhiri perbualan ringkas tersebut.

Pada saya, selagi kita berusaha dan berdoa, Allah mengetahui, tetapi kita tidak tahu bila doa kita akan dimakbulkan. Selagi kita ikhlas membantu agama Allah, Allah akan mempermudah urusan kita. Selagi kita ikhlas berbuat ibadah untuk mendapat keredhaanNya, Allah akan merahmati kita. Selagi kita ikhlas memohon belas dariNya dan redha dengan ujianNya, Allah pasti menyayangi kita dan sentiasa memenuhi permintaan kita. Yang penting, buatlah sebanyak mana kebaikan dan kebajikan selagi termampu. Usaha yang disusuli dengan doa dan tawakal kepadaNya, insyaallah, jika kita benar-benar ikhlas, tentu Allah tidak akan menolak permintaan kita. Semoga kita sentiasa ikhlas dalam urusan kehidupan kita.

Kesimpulan daripada semuanya, teruskan berdoa. Teruska membuat kebajikan, dan jangan lupa bersyukur atas nikmat yang Allah kurniakan. Allah berfirman, barangsiapa bersyukur atas nikmatKu, akan aku tambahkan nikmatnya, dan barangsiapa kufur dengan nikmatKu, sesungguhnya azabku amat-amat pedih... Oleh itu, ayuh jadikan doa sebagai amalan kita. Doa, anugerah yang Allah beri pada kita. Mohonlah kepadaNya semoga dimurahkan rezeki dan dikurniakan rezeki yang halal. Aminnn..


"Mengharap Redha Ilahi"

Nurhani

Shah ALam

2 ulasan:

zie berkata...

salam
alhamdullillah suka artikel ni, tq

Hunny berkata...

Salam Zie,

Thanx jugak :) Semoga ada manfaatnya.. :)