Halaman

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu (benar-benar)di dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesanlah kamu (wahai manusia) dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah kamu dengan kesabaran".


Al-Asr : 1-3

Aku hanya peguam biasa-biasa, tetapi punya cerita luar biasa.. kerana, kamu mungkin tak bisa rasa, apa yang aku rasa...

Isnin, 5 April 2010

Diari - "Di mana jenazahnya?"

Salam semua,

Hari ni saya agak keletihan. Mungkin juga sebab tidur lewat malam tadi (jam 2.30 pagi) kerana menyiapkan tugasan untuk presentation Bahagian kepada kakitangan baru lantikan MAIS sempena kursus induksi MAIS yang bermula minggu lepas. Bangun pun agak awal iaitu jam 5 pagi untuk bersahur. Itu pun mujur Nora, teman serumah mengejutkan saya. Kalau tidak, konfem terlajak sahur.

Sepatutnya saya perlu menghadiri perhimpunan bulanan warga MAIS di SUK bersama YAB MB Selangor seawal jam 7.30 pagi, tetapi saya minta dikecualikan, kerana masa pembentangan oleh Bahagian Undang-Undang kepada peserta kursus adalah sama dengan masa perhimpunan berlangsung.

Menjadi tabiat saya untuk menyediakan beberapa jenis hadiah untuk diberi kepada peserta kursus sekiranya mereka dapat menjawab soalan yang saya kemukakan. Untuk hari ini, saya menyediakan 7 bungkusan hadiah yang saya balut sendiri.

Cantek kan?:)

Semasa saya sedang menunggu turn untuk membentang, telefon saya berbunyi;

"Assalamualaikum. Cik Hani," seorang lelaki menghubungi saya.

"Waalaikumsalam. Siapa ni?" tanya saya, tak dapat mengecam suara yang memanggil.

"Saya Anwarul Haq, dari BPI (Bahagian Pembangunan Insan). Cik Hani dah makan?" tanya Ustaz Anwar.

"Oh. Maaflah. Tak cam suara. Saya belum makan. Insyaallah saya puasa hari ini," jawab saya.

"Oh, maaf. Cuma nak maklumkan. Saya baru dimaklumkan ada satu jenazah orang Islam yang baru meninggal dunia, telah diambil oleh waris si mati yang bukan Islam untuk diurus. Dia meninggal di PPUM. Maybe kena bakar ikut ugama Hindu. Apa pandangan Cik yer?" terangnya pantas.

"Yer ker? Ada dalam Daftar Muallaf tak? Kalau ada , konfem dia Islam. Hmmm.. kena cepat bertindak ni Ustaz. Ustaz cuba hubungi waris, maklumkan bahawa si mati orang Islam, dan perlu diurus secara Islam. Kalau tak berjaya, kena dapatkan perintah mahkamah nampaknya. Kita selesaikan secara rundingan dulu. Macam kes sebelum ni," nasihat saya pada Ustaz Anwar.

"Saya dah check dalam Daftar Muallaf. Memang ada nama si mati. Dia masuk Islam 2008. Kami dapat makluman, jenazahnya dah dibawa ke Penang. Saya ada kol anak perempuan dia tadi. Macam mana tu?" tanyanya lagi.

"Ada bukti? Sapa yang bagitau? Kalau tak dapat trace di Penang, saya cadang, Ustaz minta pegawai di daerah pergi di alamat terakhir di PJ. Kita tinjau keadaan di sana. Ada tak jenazah si mati di sana. Kalau tak ada, buat polis report untuk cover tindakan yang bakal diambil. Report kena buat. Apa-apa nanti, Ustaz hubungi saya semula yer," panjang lebar pesanan saya pada Ustaz Anwar.

"Ok. Terima kasih Cik Hani," katanya sebelum meletak gagang.

Saya menyambung kerja-kerja di pejabat. Dari semasa ke semasa Ustaz Anwar menghubungi saya dan memaklumkan perkembangan kes tersebut. "Di mana jenazahnya?" kami semua tertanya-tanya. Tiada sebarang petunjuk mengenai jenazah si mati, menyebabkan saya berpandangan supaya satu perintah Mahkamah diperolehi untuk menghalang mana-mana orang daripada menguruskan jenazah si mati sehinggalah status agamanya diputuskan oleh Mahkamah Syariah.

Whatever it is, sesiapa yang memperolehi maklumat mengenai jenazah Allahyarham BALAVENTHERAN A/L A THAMBIRAJA (K/P : 560912-10-5653) bolehlah menghubungi Bahagian Pembangunan Insan MAIS di talian 03-5514 6535 atau Bahagian Undang-Undang MAIS di talian 03-5514 3764/ 5514 3400 ext 2198. Kerjasama yang dihulurkan amat-amat dihargai dan semoga Allah dapat membalas dengan ganjaran yang berkekalan.


"Cinta Allah, Cintai Islam"


Nurhani

Shah Alam

Tiada ulasan: